Lagsporter

Bli en bättre löpare

En av de mest populära motionsformerna är löpning. Det är gratis, tillgängligt och enkelt. Eller är det enkelt egentligen? Ja, enkelt är det utifrån att det bara är att snöra på sig ett par bra skor och ge sig ut. Men oavsett vad du vill ha ut av din löpning, från att hålla en grundkondition till att förbereda dig för ett långlopp, så finns det ett antal tips som gör att du får ut mer av din träning.

Ett grundtips för alla är att det inte är bra att alltid träna i samma, lite lugnare tempo. Träna antingen lugnt eller hårt. Om du alltid håller samma tempo och springer samma runda fastnar du i utvecklingen. Om du gör det vänjer sig ditt cirkulationssystem vid en viss belastning och ditt rörelsemönster bli låst. Variera din träning genom att springa både snabbare och långsammare än vanligt. Tre sätt som du kan variera din träning på är intervaller, långpass och backträning

Att använda sig av ett aktivitetsarmband är ett bra sätt att hålla koll på sin träning. Beroende på vilken modell du köper kan det hålla koll på din distans, ditt tempo, hur mycket kalorier du bränner, hur din återhämtning är, och så vidare.

Före och efter passet

Det är viktigt att värma upp ordentligt innan du kör ett hårdare pass. Det gäller särskilt om du är lite äldre och inför att du ska träna intervaller eller sprintträningar. Värm upp genom att jogga lugnt i 10-15 minuter, sedan kan du göra några fartökningar. Avsluta med några sidledssteg, hälsparkar och höga knälyft.

Oavsett vilket träningsprogram du har lagt upp är det viktigt att du lyssnar på din kropp. Om du har ont eller är trött ska du lägga in en extra vilodag. Se det som en investering istället för en missad träningsdag. Om du väljer att träna finns det risk för långa sjukdoms- eller skadeperioder. Om du väldigt gärna vill ge dig ut även om du är trött eller har ont kan du testa dig fram. Om tröttheten och värken försvinner efter 10-15 minuter kan du fortsätta. Annars avbryter du och går hem igen och vilar.

En bra kost är viktig för kroppens återhämtningsförmåga och för att minska inflammationer i muskler och leder. Glöm inte heller att äta något direkt efter ditt träningspass. Att äta protein direkt efter avslutad träning förhindrar muskelnedbrytning och har bättre effekt på muskeltillväxten än om du äter samma proteinmängd lite senare. För att det ska ha bästa effekt ska du äta inom 30 minuter efter avslutat pass.

Nybörjare?

Är du sugen på att börja springa? Det första du behöver är ett par bra skor. Gå gärna till en butik och få hjälp med att välja ut ett par som passar din löpstil och dina fötter. Nästa tips är att ta det lugnt i början. Varva joggningen med promenader. Du kan till exempel jogga i en minut och sedan promenera i en minut. Det gör att kroppen vänjer sig. Allteftersom du får upp din kondition kan du öka antalet minuter du joggar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

bard